Friday, November 8, 2013

berpantang selepas D&C : bertungku & mandi herba


Almadulillah, saya tidak mengalami apa² masalah selepas proses D&C. Untuk mengelakkan rasa

berangin dan bisa dalam badan, saya mengamalkan petua orang dulu-dulu ... bertungku & mandi

herba.


Oleh sebab saya bersendirian di rumah, cara paling senang nak 'memasak' batu tungku ialah

dengan memasaknya bersama-sama air mandian herba.



Masak guna dapur gas je. Pastikan guna api yang sangat perlahan supaya batu sungai jadi betul² panas sebelum digunakan
 Untuk air mandian pula, saya hanya gunakan herba yang dibekalkan kakak ipar. Herba petik-petik

dari halaman rumah je. Ramuan antaranya daun pandan, serai wangi, daun kunyit & mengkudu.

Saya  tak berapa pasti fungsi sebenarnya, tapi haruman herba & mandian air suam memang

menjadikan badan dan kepala sangat relax dan selesa..


Jadi kpd ibu-ibu yang baru bersalin atau D&C, rajin-rajinlah manjakan diri dengan bertungku & mandi

herba . ala membawa Bali Spa ke rumah!


No comments:

Post a Comment

Update BUY & DONATE for Syria

Alhamdulillah, last Rabu, sempena cuti hari keputeraan Sultan Selangor, saya & suami selesaikan amanah kami untuk project BUY &...